Hier word ik gelukkig van

Vitaliteit en positieve gezondheid zijn belangrijke voorwaarden voor het meedoen van statushouders aan de samenleving. Creatieve expressie zorgt dat je lekker in je vel komt te zitten. Toen Marysa Dijkstra twee jaar geleden benaderd werd vanuit het Impulsprogramma met de vraag: wat zouden jullie als muziekschool kunnen betekenen voor kinderen, wist ze het dan ook direct: we gaan zingen!

Hoofd leegmaken 
Ze ging op zoek naar kinderen van 6-11 jaar. Een zestal kinderen meldde zich aan. Sara (7 jaar uit Libanon) is één van hen. “We hebben drie keer geoefend en sluiten het oefenen af door een optreden ter afsluiting van het schooljaar.” Sanne (10 jaar uit Nederland) kwam met het idee om dan ook een liedje te zingen uit het repertoire van Kinderen voor kinderen. “Het liedje heet ‘Hier word ik gelukkig van’ en het vertelt hoe zingen en sporten kunnen zorgen dat je even vergeet wat er aan de hand is. Het helpt je hoofd leeg maken.”

Ik voel het als ik zing…
Inmiddels druppelen de kinderen de muziekschool binnen. Ze hebben er zin in! “Als je zingt, moet je de microfoon recht voor je mond houden”, vertelt Marysa, “en als je praat onder je mond.” Na een paar keer proberen, zingen de meiden uit volle borst: “Ik voel het als ik zing, ik voel het als ik sport, zelfs al is het maar kort.”

Kinderen een podium geven
De waarde van muziek wordt niet altijd erkend. “De mentaliteit hier is er eentje van: gewoon doen is al gek genoeg. Daardoor worden talenten van kinderen over het hoofd gezien. Dat is jammer en daarom wil ik kinderen een podium geven. Laat jezelf maar zien, wees niet te bescheiden. Ik zie hoe het zelfvertrouwen van kinderen groeit door de kleine ‘overwinninkjes’ die ze maken. Dat vertrouwen nemen ze mee in de rest van hun leven. Muziek zorgt voor balans bij kinderen die van alles meemaken (pesten, ziekte, weinig geld te besteden, prestatiecultuur).

Samenwerken bij uitvoering
Zingen zorgt ook voor verbinding. “Ik laat de kinderen samenwerken bij de uitvoering. Sommige kinderen zijn eerst terughoudend. Maar het contact van Sara met de andere kinderen ging van een leien dakje. Ze is heel spontaan en ze kwam binnen alsof ze al 20 keer was geweest.” De huiselijke inrichting van de muziekschool en de iedereen is welkom-houding van Marysa staan garant voor een ontspannen sfeer. Voor een volgende keer zijn werving en aanmelding van kinderen van statushouders een aandachtspunt. “Nog maar eens kijken hoe we dat zo praktisch mogelijk kunnen doen.”

Helden van hier
Zingen is een manier van communiceren. “Zingen is je verhaal doen. Zorg bij het optreden, dat mensen jouw verhaal mee naar huis nemen. Ik hoop dat het hier in de gemeente wat meer gaat leven qua muziek. En dat er wat meer georganiseerd wordt waarbij kinderen (de helden van hier) samen iets kunnen doen.”